طبیعت برای کسب سود غارت می‌شود

سدها، دریاچه‌ها و نیروگاه‌های برق آبی وان و نواحی آن برای اجاره و کسب سود ساخته شده و باعث غارت و نابودی طبیعت شده‌اند.

بزرگترین رودخانه‌ای که از دریاچه وان می‌گذرد رودخانه بندی‌ماهی است. نیروگاه‌های برق آبی (HES)، سدها و برکه‌های ساخته شده بر روی این رودخانه باعث خشک‌شدن رودخانه و تلف شدن صدها هزار ماهی در دریاچه وان شده است.

دریاچه وان بزرگترین دریاچه آب سودا در جهان است. رودخانه‌های کوچک و بزرگ زیادی از دریاچه وان می‌گذرند. در ناحیه اردیش رودخانه‌های زیلان و دلیکای و در ناحیه بیگیری رودخانه بندی‌ماهی از روی دریاچه می‌گذرد. بزرگترین رودخانه‌ای که بر روی دریاچه وان می‌گذرد رودخانه بندی‌ماهی است. بندی‌ماهی یکی از رودخانه‌های اصلی است که ماهی‌های دریاچه وان برای تخم ریزی به آنجا مهاجرت می‌کنند.

هزاران جاندار ازبین رفتند

رودخانه بندی‌ماهی که در تابستان به‌شدت جریان دارد و در برخی نقاط ۲ متر عمق دارد به دلیل نیروگاه‌های برق، سدها و برکه‌هایی که برای اجاره ساخته شده‌اند؛ در آستانه خشک شدن است. به‌همین دلیل هزاران موجود زنده در این منطقه مردند که عمدتاً ماهی‌های دریاچه وان و تخم‌های آنها بودند.

آبشار بیگیری که به زیبایی طبیعی معروف است به دلیل ساخت نیروگاه برق‌آبی این ویژگی منحصر به‌فرد خود را ازدست می‌دهد. در حوالی آبشار بیگیری که ۸ کیلومتر با دریاچه فاصله دارد و بر روی رودخانه بندی‌ماهی قرار دارد؛ به‌دلیل نیروگاه‌های آبی سطح آب آن کاهش یافته است. کمبود آب بر گردشگری که یکی از منابع امرار معاش مردم محلی است نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

DSΠ راه آب را می‌بندد

اگرچه آب رودخانه بندی‌ماهی کاهش یافته و دره خشک شده است، اما سازمان آب دولتی (DSI) برای ادامه‌ی امورات خود باید مقداری آب آزاد کند. از آنجا که DSI آب را در نیروگاه‌ها و سد می‌فروشد، آب کافی برای موجودات زنده آزاد نمی‌کند.